metkyraopreis.reismee.nl

Ik ben er nog hoor!! Alleen even 2x op kamp geweest en een motor gekocht :)

Dat is weer eventjes geleden zeg! Oftewel, ik heb het weer goed naar mn zin gehad en heb me geen moment verveeld haha!

Het Kamp met de 2e jaars was echt super. Het was op een prachtig rustig eiland waar we met de veerboot heen zijn gegaan. Omdat het kamp niet meteen aan de kant van het eiland lag waar we aankwamen moesten de leerlingen nog 2uurtjes lopen en wij..... wij zijn achterin een busje

Pauline en ik zijn 4 dagen op het 'out camp' geweest(met 2 andere 'docenten' en ieder 1 dag op het 'main camp'. Op het out camp kwamen de leerlingen om 16.00u aan, genoten ze van een heerlijke maaltijd die wij gemaakt hadden, bleven ze een nachtje slapen in 2 grote tenten en liepen ze na een liefdevol ontbijtje rond 10uur weer terug naar het main camp. Op het main camp waren alle activiteiten zoals: klimmen, snorkelen en actieve samenwerkingsopdrachten en sliepen ze in grote slaapzalen. Degene die tussen de regels door kunnen lezen hebben allang gezien dat we het weer eens goed getroffen hadden. De hele middag konden we doen en laten wat we wilden op een stukje (bijna) onbemand eiland. 'S Avonds moesten we even zwoegen voor het avondeten en daarna mochten de kids lekker vrij rondspelen. Nadat ik de meiden stil had gekregen in hun tent kropen wij lekker in onze slaapzakken in ons tentje om de volgende ochtend rond 7.30u wakker te worden om voor het ontbijt te zorgen.

Een van de avonden kwam een supervisor van het eiland naar ons toe om te vragen of er iemand zin had om met zijn vrouw te gaan vissen vanavond. Al snel werden we de auto in geduwd en zaten we in het bootje op de zee met onze hengel in het water te wachten (ofja, Pauline en dat vrouwtje wachten en ik inhalen) tot er iets toehapte. De ene naar de andere snapper bleef bijten (of ik was gewoon heel erg goed) maar helaas was meer dan de helft te klein om te houden. Uiteindelijk heb ik 2 snappers gevangen die natuurlijk mee gingen naar het vasteland om de volgende dag op de BBQ te grillen als lunch:) Heerlijk en geweldig om mn zelf gevangen vissen te delen met de 2 docenten.

De rest van de week hebben we het relaxen, de middagdutjes, het zwemmen en zwoegen goed doorgebracht. Het main camp was ook wel leuk maar ik zag me toch liever stinken tussen de tenten met ons te laag hangend solar pisstraaltje (ook wel solar douche genoemd).

Een weekje lesgeven was zo ontzettend vermoeiend dat we de week daarna weer op Maori kamp moesten (hehe wat vervelend:P) Maar eerst!!!!! Pap en mam een geweldig weekendje bezorgen woehoew!! Op donderdagavond had ik de kriebeltjes toch wel in mn buik. De kan sangria stond al in de koelkast samen met de ambachtelijke pindarotsjes en een muziekje en de kaarsjes stonden al klaar voor gebruik. Na zenuwachtig een uur op het vliegveld naar die stomme schuifdeur te hebben gekeken kwamen ze daar eindelijk uit, en ja hoor: het was geweldig! De hele avond en nacht hebben we bijgepraat en de volgende ochtend stond een luxe (en flink) ontbijt voor ze op tafel.

Op donderdagmiddag had ik de huurauto al opgehaald en in mijn straat gezet en op donderdagavond stond de huurauto in mn straat zonder rechter spiegel. Dat moest natuurlijk even worden opgelost en vrijdag hebben we dit eventjes zelf gefixt:) een beetje onverwacht maar vol spanning had ik zaterdagochtend mijn eigen motor voor de deur staan: Een rode suzuki GN250!:D Tijdens ons rustig dagje op vrijdag hebben we tijd vrij gemaakt om eventjes naar 2 motors te gaan kijken. Zaterdagmiddag heb ik pap en mam langs de scenic view route genoemd 'Bay road' gereden en zijn we een biertje gaan drinken in een authentiek dorpje Puhoi(herinnerde me aan Postel in Belgie). Vervolgens zijn we naar de 'hot water springs', oftewel warme zwembaden met chloor en zwavel gegaan met de vrijkaartjes die we van de vrouw van de motorverkopen hadden gekregen. Pap en mam konden even lekker een dutje doen in het water (ze kregen het voor elkaar hoor) en rond een uur of 9 zijn we weg gegaan. Ik heb pap en mam meegenomen naar Mount Victoria om vanaf de North Shore een prachtig uitzicht te zien op Auckland met een flesje champagne natuurlijk. Zondag zijn we eerst naar de markt in Takapuna gegaan waar we vanalles geproefd hebben en daarna naar Auckland gegaan. ‘Smiddags heb ik ze meegenomen naar het strandje Piha waar we onze sushi van de markt en andere lekkernijen hebben opgegeten. 'S avonds heb ik mijn eerste (en enige) motorles gehad van pap. Lekker geBBQd en genoten van onze laatste avond.

Op maandag heb ik pap en mam een goede reis gewenst naar het zuidereiland en ze er even aan herinnerd dat ze niet moesten vergeten terug te komen naar Auckland binnen 3 weken.

Dinsdag was het weer tijd om er even tussenuit te gaan (hahaha). Met de bus zijn we naar het noordelijkste dorpje op het noordereiland gegaan met Maori kamp. We verbleven in een 'morae', een ontmoetingsplaats voor Maori's. Na een muzikaal ontvangst genoemd de Powhiri (klinkt als: poh-ve-rie) hebben we avondeten gekregen en zijn Pauline en ik met 50 leerlingen in een grote slaapzaal gaan geslapen. 'S Ochtends zijn we naar een zeer heilige plek gegaan voor de Maori cultuur. Het noorderlijkse puntje van het noordereiland waar je echt niet verder naar het noorden kunt lopen. Zij geloven dat dat de plek is waar hun ziel de aarde verlaat nadat ze overleden zijn. Dat is ook de plaats waar de Tasman zee en de Pacific ocean elkaar ontmoeten. Je kunt golfjes en een tegenstroming zien op de plek waar ze twee zeeën in elkaar overgaan.

Na een flinke wandeling naar en over het strand zijn we gestopt om eventjes te eten en te relaxen. De kids (en wij) konden spelen op een flinke stijle zandberg en daarna hebben we een lesje: 'Wat kun je allemaal rauw eten uit de zee' gehad. Als echte 'survivors' was iedereen druk bezig met het zoeken van mosselen, Paua schelpen en een soort van zee-egels(Kina). Met messen waren de kinderen onder water de Paua schelpen los aan het wrikken en met T-shirts om hun handen te beschermen waren ze in het water aan het zoeken naar de Kina's. De grootste mosselen die ik ook heb gezien werden hier rechtstreeks uit de zee gehaald. We konden het natuurlijk niet maken om niet alles te proeven en hebben rauwe mossel, Kina en Paua gegeten. De rauwe mossel was iets minder maar de rest was goed weg te knagen. Het was wel duidelijk dat alle slurpende Maori's er iets meer van genoten dan Dominique en ik dat deden maar het was een geweldige ervaring!

Op donderdag zijn we gaan sandboarden van de zandduinen. Net zoals het klimmen op de rotsen de dag van tevoren maakte veiligheid hier ook niet zo heel veel uit. Dat sandboarden ging hard!! Je zou bijna zeggen dat het gevaarlijk was maarja, dat woord komt hier volgens mij niet zo vaak voor in hun woordenschat. Het was echt ongelofelijk vet. Na een klim van 10 minuten kon je 10 seconden genieten van je afdaling naar beneden om een miezerig piepschuim bodyboard. De leerlingen moesten met ‘zn 3en samen doen met een bodyboard en wij hadden alle 3 ons eigen board. Pauline en ik zullen niet langer dan 3 minuten onderaan de berg gestaan hebben of we waren weer naar boven aan het klauteren. Alweer hebben we ontzettend genoten.

We hebben die dag nog noodgedwongen gezwommen in het zwembad bij een basisschool omdat de stroom was uitgevallen in de Morae., prima oplossing toch:P? Een dagje eerder dan gepland, op vrijdag, zijn we rustig terug gereden naar Auckland omdat een van de familieleden van de familie in de Morae was overleden en de Morae beschikbaar moest zijn voor het afscheid.

Deze week was weer back to 'real life' en heb ik een aantal ontzettend goede lessen gegeven waar ik toch redelijk tevreden mee ben. Oke, ik moet toegeven ik heb inderdaad een paar keer stiekem op mijn motortje gereden maar zo'n schoonheid kun je toch niet onder het afdakje laten staan. Op zaterdag belden ik een 'bedrijfje' dat de 'Basic handling skills test' afneemt om gewoon eventjes te vragen hoe dat nou precies zat. Het antwoord daarop was: Kun je vanmiddag om 13uur komen? Toen ik daar aankwam op mn motor zei het vrouwtje sarcastisch met een lach: 'Heb je toch nog iemand kunnen vinden die jou en je motor konden brengen?'. Het enige wat ik volgens hun moest doen was zorgen dat ik niet gepakt werd door de politie en dan was alles goed. De test heb ik gehaald en ik hoop dit weekend ook mijn theorie test te gaan halen. Dat leren heb ik deze week op de tweede plaats gezet omdat ik eventjes wat tijd en moeite in het schrijven van mn scriptie moest steken. Allemaal goed gekomen, nu alleen nog mn papiertje halen dat ik legaal mag rijden en dan VROOM VROOOOM!

Morgen ga ik naar een huisfeest in het studentenhuis van een collega-stagaire en zaterdag is het St. Patricks Day. Dat is een Iers feest (in het groen) dat voor alle kiwi's (en ik denk zo ook de Ieren) een goed excuus om je helemaal vol te laten lopen met (groen) bier. Dat kunnen we natuurlijk niet laten glippen en Dominique en ik gaan daar flink van profiteren.

Vanavond heb ik een groeps-Skype gehad met pap, mam en Dave en hebben we bijna als een (uhum) 'normaal' gezin weer lekker kunnen kletsen. De afspraak voor volgende week donderdag staat alweer vast.

Een aantal opvallende dingen over Kiwi-opvattingen en Nieuw Zeeland:

  • De meerderheid kan hier niet met een kaasschaaf omgaan of kent dit keukengerei niet eens
  • Van patattenmesjes hebben ze hier nog nooit gehoord
  • Hoe minder prullenbakken, hoe minder rommel: gooi je afval thuis maar weg (dit werkt ook nog echt)
  • Overal waar je komt zijn schone, openbare, gratis toiletten met wc- papier, zeep en handdrogers
  • Sushi is hier ontzettend goedkoop (en lekker!)
  • Fietsers horen op de stoep
  • Boterhammen tussen de middag betekend dat je 'on a budget' bent. Bijna iedereen eet hier warm tussen de middag en 's avonds
  • Zelfs als de zon niet schijnt kun je verbranden
  • Er zit een patroon in de prijzen van de avocado's, appels en mais bij de Aziatische winkeltjes
  • Kleine meisjes op een motor zien er ontzettend stoer uit

Oke, die laatste twee heb ik zelf ondervonden:P

Ik hoop dat jullie je aandacht erbij hebben kunnen houden want ik kon het echt niet korter maken. Tot de volgende keer!

Liefs xxx

Kyra

Reacties

Reacties

Dave en Oma

Ha Kyra,

Oma heeft met aandacht geluisterd naar jouw ervaringen. Ze vind dat je verzichtig moet zijn en ze wil je graag heel terug zien!
Veel plezeer

Groetjes,
Dave en Oma

Jose Ummenthun

Hey Kyra! Super leuk om al je verhalen en ervaringen te lezen! Maar doe je inderdaad wel voorzichtig op de motor :p (al vind ik het wel heel stoer!) Heel veel plezier en succes! xx Jose

Kyra

Haha, Goed om te horen allemaal! Ik zal heel erg voorzichtig doen hoor.. Als ik val, val ik wel op mn helm en mn jas ;)

Jennifer

Leuk om je verhaaltje te lezen!! Wacht alweer op de volgende ;-)
Wat een leuke dingen maak je daar mee! Ben jaloers!
Doe voorzichtig op dat stoere ding :) wil je graag nog heel terug zien haha!! Geniet van alle mooie momenten en tot skypes!!!
Knuffel x

Jill

Ha kierke,

Wat leuk um te leazen detse t zoe noa dien zin hes!
De maaks echt veul mei zeg. Ben echt jaloers.
Nog stieds raar detse aan de angere kant van de wereld zits:P

Hej in bree wurdt os vriendinnegroepje langzaam kleiner en kleiner :P Siemke is nou oak al weg.

Ben stiekem wel wir blie as ge in de zomer weer allemoal teruk ziet :)

Maar ierst mosse natuurlik nog super hel genieten van dien avontuur!!! En echt vet detse unne moter hes doar. Ik zeen dich al hulemool ronk crosse. Volgens mich bevelt det dich wel detse doa neet zoe kieke noa de veiligheid ofneet haha:P

As t good is huur ik morgen nog mier verhalen via skype!
We goan hej zitten en den ongertussen met dich kletsen en un drankje drbej :)

Dieke xxx

Liset

Wat heb je weer allemaal leuke dingen gedaan. Geniet ze nog!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!